راه حل فائق آمدن به چالشهای کنونی میدان دادن به جوانهاست
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۶۰۶۲۳
رئیس فراکسیون امید راه حل فائق آمدن به چالشهای کنونی را باور به جوانان و میدان دادن به آنها دانست.
به گزارش خبرگزاری شبستان، محمدرضا عارف در جمع اعضای شاخه جوانان جامعه اسلامی مهندسین در سلسله نشستهای «بررسی آینده گفتمانهای سیاسی در نظام جمهوری اسلامی ایران» با بیان اینکه برگزاری این نشستها در یک فضای صمیمی میتواند در پرداختن به چالشهای مهم کشور و رسیدن به راهکارها و راهحلهای اجماعی مؤثر باشد بر ضرورت تداوم اینگونه نشستها در سه سطح درون تشکیلات، درون تشکلهای همسو و نیز در میان جریانات داخل نظام تاکید کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رئیس فراکسیون امید در ادامه تصریح کرد: ما در آغازین ماههای دهه پنجم انقلاب قرار داریم و با چالشهای جدی بیرونی و درونی یعنی تحمیل تحریمهای ظالمانه و جنگ تمام عیار اقتصادی و نیز ناکارآمدی در بخشهایی از حاکمیت و امور اجرایی در پاسخ به مطالبات مردم و عدم پاسخ گویی و تحقق آرمانهای نظام در ساختار اداری کشور روبرو هستیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بر لزوم آسیب شناسی ۴ دهه گذشته که آن را الزام حیاتی برای ادامه راه انقلاب و رشد و تعالی کشور دانست، تاکید کرد و گفت: به نظر من در مقطع فعلی شاید مهمترین کار تحلیل دقیق و آسیب شناسانه واقعی از عملکردها و رفتارها بخصوص در جریانات سیاسی در دو مقطع قبل از پیروزی انقلاب و ۴ دهه اول بعد از پیروزی انقلاب باشد. برای ادامه راه و برای اینکه بتوانیم در پاسخ به مطالبات مردم و رشد و تعالی کشور بهتر جلو برویم، نیاز به این آسیب شناسی داریم.
او در همین زمینه ادامه داد: رمز موفقیت و پیروزی از سال ۴۲ تا سال ۵۷ وحدت فرماندهی راهبردی، انسجام و همبستگی مردم و همراهی مردم با رهبری انقلاب بود.
عارف خاطرنشان کرد: در ۴ دهه گذشته علیرغم دست آوردهای ارزشمندی مانند مقابله با گروهکها و دشمنان انقلاب، ۸ سال دفاع مقدس، دستاوردهای علمی و مقابله با تحریمها سؤال جدی که مطرح است این است که آیا در تحقق آرمانها و حاکمیت ارزشها و در رشد و پیشرفت و پاسخ به مطالبات مردم موفق بودهایم؟ علل عدم موفقیت در برخی موارد چیست؟ باید بعد از گذشت چهل سال از انقلاب مشخص شود که چرا نتوانستیم در تحقق برخی شعارها و وعدهها موفق باشیم.
او با برشمردن برخی چالشهای جدی کشور از جمله در حوزه مدیریت آب و محیط زیست، نظام اداری و نظام بانکی، صندوقهای بازنشستگی و بیمهای، عدم توفیق در مبارزه با فقر و فساد و تبعیض، چالش اقتصادی و معیشتی مردم و چالش کارآمدسازی نظام مدیریتی، تاکید کرد: بنظرم ناکارآمدیها، سیاست گذاریهای غلط و فساد، بسیار بیشتر از تحریمها بر اقتصاد کشور و زندگی مردم اثر سوء داشته است. ناکارآمدی و فساد زمینه اثرگذاری تحریمها در نظام مدیریت اقتصادی کشور را فراهم کرد.
رئیس فراکسیون امید استفاده از ظرفیت نخبگان و کارشناسان، تعامل و همکاری جریانات و تشکلهای مختلف را مهمترین نیاز گفتمانهای سیاسی برای مقابله با چالش کشور برشمرد و گفت: گفتمانهای سیاسی داخل نظام باید به حوزه کارآمدی و استفاده از خبرگان و نخبگان توجه جدی کنند.
او بر ضرورت ارتقاء جایگاه تشکلهای سیاسی و باور به نقش آفرینی احزاب تاکید کرد و گفت: حاکمیت مردم سالاری دینی و اجرای اصول مختلف قانون اساسی بویژه فصل سوم قانون اساسی ضرورت تحزب و توجه به تشکلهای شناسنامه دار را ایجاب میکند.
عارف با بیان اینکه مردم سالاری دینی بدون احزاب فعال و فراگیر عملی نیست، خاطرنشان کرد: یکی از وظایف اصلی احزاب تقویت اعتماد عمومی مردم است. با کمال تأسف به دلیل رویکردهای تخریبی احزاب نسبت به هم اعتماد مردم به تشکلهای سیاسی آسیب دیده است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: حرکات ائتلافی و جبههای اگر چه امروز یک ضرورت است و باید حمایت شود، اما نمیتوانند پاسخگوی عملکردها باشند و باید جای خود را به تدریج به احزاب فراگیر و مسئولیت پذیر بدهند.
او تاکید کرد: تقویت و میدان دادن به تشکلها و احزاب و آزادی عمل آنها در چارچوب قوانین و مقررات ضرورت حاکمیت مردم سالاری و مشارکت مردم در همه امور است.
عارف بر ضرورت تعامل، همکاری و گفتگوی بین تشکلها و مورد توجه قرار دادن ایده گفتوگوی ملی تاکید کرد و گفت: بسیاری از آسیبهای دهه گذشته ناشی از دورویی، برچسب زدنها، انحصارطلبیها، سیاست حذف، نگاههای قیم مآبانه و معیارهای دوگانه در تصمیم سازیها و تصمیم گیریها، خودبزرگ بینیها در میان جریانات سیاسی است.
او با مخاطب قرار دادن جوانان، گفت: اجازه دهید بعنوان یک معلم که از ابتدای انقلاب در مسئولیتهای مختلف حضور داشتم، عرض کنم که بدون توجه به مهمترین اجزاء یک گفتمان اصیل در جمهوری اسلامی ایران نمیتوانیم کشور را از این شرایط سخت و دشوار به سلامتی عبور دهیم.
رئیس فراکسیون امید توجه به همبستگی و منافع ملی و مشارکت همه جریانات درون نظام در مدیریت مسیر سخت و دشوار کشور را خواستار شد و با بیان اینکه توجه به ارتقاء اعتماد عمومی رمز موفقیت است، تصریح کرد: اخلاق مداری و ارتقاء فرهنگی جامعه با ساز و کارهای نرم و فرهنگی و جاذبههای حداکثری و مبارزه با فقر و فساد و تبعیض بصورت باورمند، جدی و فراتر از نگاههای سیاسی نیاز اصلی اقتصاد و مدیریت کشور است.
او با بیان اینکه توجه به زندگی و معیشت همراه با منزلت برای مردم مهمترین مأموریت گفتمانی در کشور است، خاطرنشان کرد: کارآمدسازی نظام مدیریت و اصلاح ساختارهای اجرایی کشور، با استفاده از خبرگان و شایستگان فارغ از سلیقههای سیاسی زیرساخت کلیدی برای ارتقاء نظام جمهوری اسلامی ایران است.
عارف همچنین طراحی و اجرایی کردن مشارکت حداکثری مردم در همه رویدادهای سیاسی و اجتماعی مهم کشور و استفاده از ظرفیت لایزال مردم در مقابله با آسیبهای اجتماعی، ارتقاء شاخصهای فرهنگی و ارتقاء شاخصهای توسعه و پیشرفت، میدان دادن به تشکلهای مردمی و NGOها را ضرورتی مهم در مقطع فعلی کشور برای عبور از بحران اعلام کرد.
او همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص استفاده افراد از مزیتهای فعالیت جبههای و پایبند نبودن به الزامات فعالیت جبههای گفت: این یک واقعیت است که متاسفانه عدهای از منافع فعالیت جبههای استفاده میکنند و در بزنگاهها هیچگونه پایبندی به مرام و مسلکی ندارند. نمونه اش را در انتخابات مجلس دهم و لیست امید دیدهایم. عکس یادگاری با ما میگرفتند، ولی در مجلس به گونهای دیگر رفتار کردند برای حل این معضل هیچ راهی جز تشکیل احزاب فراگیر نداریم.
رئیس فراکسیون امید همچنین در پاسخ به سوالی درباره لزوم تشکیل مجلس سطح دوم در کشور گفت: با تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا تصور میشد دیگر پیگیری امور محلی به نمایندگان شوراها سپرده شود و نماینده مجلس در سطح ملی پیگیر اهداف کلان تری باشد، اما متاسفانه کماکان در مجلس شاهدیم مطالبات محلی پیگیری میشود. تشکیل مجلس دوم و بالادست در صورت تایید، ضرورت آن که به نطر میرسد مورد تایید بخشهایی از نخبگان و سیاست مداران است نیاز به اصلاح قانون اساسی دارد.
او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر عدم ارائه تعریف مشخص از اصلاح طلبی گفت: این سوال را درخصوص اصولگرایی هم میتوان مطرح کرد وجه مشترک دو جریان اصیل انقلاب باور به ارزشها و تمامی اصول قانون اساسی است، ولی در برخی تاکتیکها و روشها اختلافاتی بین این دو جریان است بخصوص در نگاه به مردم و آزادی و مقوله جمهوریت نظام. هنر اصلاح طلبان جذب است، اما در نقطه مقابل جریان رقیب تبحر زیادی در دفع و طرد نیروها دارد. در مقولههای فرهنگی همچون ممیزی و سانسور نیز اختلاف نظر جدی بین ما و اصولگرایان وجود دارد. گفتمان اصلاح طلبی به جد اعتقاد دارد که نباید خود را قیم مردم بدانیم و برای آنها تصمیم بگیریم، اما جریان رقیب چنین اعتقادی ندارد.
عارف تاکید کرد: بخشهایی از اصولگرایان اعتقاد جدی به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ندارند.
وی همچنین راه حل فائق آمدن به چالشهای کنونی را باور به جوانان و میدان دادن به آنها دانست و با اشاره به بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب این بیانیه را نقشه راه کشور در دهه پنجم انقلاب و حاکمیت علم و فناوری در این دهه دانست و گفت: در تمامی مسئولیتهایی که داشته ام تلاش کردم به جوانان میدان دهم بخصوص در مسایل علم و فناوری. در دولت اول آقای روحانی وعده جوانگرایی محقق نشد اگرچه در دولت دوم ایشان تلاشهایی در این زمینه صورت گرفت، ولی انتظارات در این خصوص برآورده نشده است و هنوز مقاومتهایی در سپردن مسئولیتها به جوانان میشود.
رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا برخی اصلاح طلبان به سمت اپوزیسیون نظام جذب شدند، گفت: اولا باید در نظر داشت که اصلاحات و هواداران آن طیف گستردهای را شامل میشود از سوی دیگر نباید از دور داشت که متاسفانه اصلاح طلبان همیشه مورد هجمه و تخریب قرار گرفتند و چه برچسبهای که به اصلاح طلبان زده نشد.
او در پایان تصریح کرد: باید آسیب شناسی شود که چه رفتارهایی که با یک نخبه سیاسی صورت میگیرد که در نهایت کارد به استخوانش میرسد و از کشور مهاجرت میکند. خواهش من این است که موضوعات اینچنینی بصورت جریانی مطرح نشود. اصلاح طلبان این ظرفیت را دارند که هیچگاه به رقیب خود انگ و برچسب نزنند. مثلا در بحث جاسوسی و بازداشتهای صورت گرفته در ادوار مختلف چرا بیشتر این بازداشتها مربوط به یک طیف سیاسی خاص است؟ آیا نمیشود از این موضوع برای اهداف جریانی استفاده کنیم، ولی هیچگاه این موضوعات را برای رقیب خود مطرح نمیکنیم و حساب فرد یا افراد محدود منسوب به یک جریان را به حساب کل جریان نمیگذاریم./
منبع: شبستان
کلیدواژه: عید غدیر عید غدیر خم غدیر روز جهانی مسجد شیراز روز جهانی مساجد مسجد مساجد بیرجند روزنامه عارف مشکلات جوانان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۰۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا بعضی از چهره های سیاسی کشور ، استفاده از سلاح هسته ای را مطرح می کنند؟
به گزارش خبرآنلاین، مصطفی هاشمی طبا در روزنامه شرق نوشت: من در عجبم چگونه یک نماینده مجلس که هنرش واردکردن تهمت و افتراست، ناگهان از بزرگترین تصمیم عملی فنی و سیاسی در ایران به مثابه «کن فیکون» سخن میگوید و آنکه مشهور به اقتصاددانی است، ناگهان در نقش یک ژئوپولیتیسین ظاهر میشود و تلاشهای حاکمیت در ایران برای مخالفت و مبارزه با کشتار جمعی را که صبغه مذهبی هم دارد، نادیده میگیرد و هدف هستهای ایران را از زمان تأسیس تاکنون، برعکس سیاستهای اعلامشده و رفتاری، دسترسی به سلاح هستهای اعلام میکند. یعنی حرکت اجرائی ایران همانی بوده که سردمداران غرب گفتهاند و آژانس انرژی اتمی جهانی نگران آن بوده و مسئولان ما به هر دلیل خلاف آن نظر دادهاند و به همین دلیل آنان حرف مسئولان ما را دروغ پنداشته و به راستیآزمایی دست زدهاند.
البته اعتراف میکنم که به خاطر دسترسینداشتن به اطلاعات محرمانه و سرّی در جهل مرکب به سر میبرم و این را هم قبلا نوشته بودم که سلسله نفهمیدنهای حقیر و امثال حقیر درباره مسائل کشور و تضادهای بیانی و عملی به حدی است که صفت ناآگاهی مصداق درک و شعور این نویسنده است و حال یک نفهمیدن جدید در راستیآزمایی این صفت توفیق پیدا کرده است.
البته من تعمدا خود را از دریافت اطلاعات رسانههای بیگانه محروم کردهام و برعکس بر رسانههای داخلی دقت کردهام زیرا بر این باورم که در میان سخنان مسئولان و مندرجات رسانهها هم اطلاعات لازم را میتوان دریافت، درست مانند آنچه جمشید آموزگار در انتقاد از جمهوری اسلامی به بریدههای متعدد روزنامههای داخلی استناد و آن را منتشر کرده بود.
از همین اطلاعات داخلی برخلاف مشاوری که مردم را به کلاشنیکف و لنگ و دمپایی تشویق کرده بود و برخی امامجمعههایی که توصیه کردند مردم اشکنه بخورند و به جای تنعم از دنیا و شکایت از ناداریها روزهگیری و نماز و استغاثه به درگاه خداوند داشته باشند، هرچند معلوم شد خودشان از فرط گرسنگی سنگ به شکم بستهاند، معتقدم که مسئولان اصلی جمهوری اسلامی واقعا در فکر برخوردارشدن مردم و گسترش سفره آنان و رفاه ایشان هستند، هرچند در این امر حتی به قیمت هدردادن منابع طبیعی و اصلی کشور توفیق چندانی نداشتهاند. بنابراین بسیار عجیب است که ژئوپولیتیسینهای نوظهور و همهدان چنین خطمشیی را برای کشور ترسیم میکنند. قویا معتقدم غربیها و بهخصوص اشغالگران قدس بهخوبی بر این وافق هستند که بر فرض داشتن سلاح هستهای، مسئولان ایرانی هم بهواسطه علایق دینی و هم به واسطه شرایط انسانی و البته به دلایل واضح دیگر، هرگز اقدام به شلیک آن نخواهند کرد. بیشتر بر این باورم که آنها ما را با این هیاهو سرگرم کردهاند که کشور بهتدریج از داخل تهی شود و توان مقاومت داخلی از دست برود، هم روند حرکت مادی جامعه ایران را در نظر دارند و هم تأثیر امواج سنگین تهاجم فرهنگی در سپهر سرزمین ایران را.
اگر کره شمالی با داشتن سلاح هستهای میخواهد ادای پیشگیری از حمله را درآورد این کار را به قیمت محرومیت و حتی مسدودیت سیاسی، فرهنگی و اقتصادی مردم کشورش انجام داده؛ در حالیکه ایران در 40 سال گذشته در داخل به غلط یا درست سیاستهای لیبرالی و گسترش امکانات برای مردم (حداقل بخش وسیعی از مردم) را سرلوحه کار قرار داده است. به نظر میرسد بازی سلاح هستهای را آنها بیشتر دوست دارند، چه اینکه مطمئن هستند همانطور که در پاکستان سلاح هستهای نم کشیده، سلاح ایران هم چنین خواهد بود.
آنها به این دلیل سلاح هستهای را به پاکستان تقدیم کردند که مطمئن هستند اگر حتی گروههای بنیادگرای وهابی که در پاکستان بیشترین فعالیت را دارند به حاکمیت برسند، پاکستان از آن استفاده نخواهد کرد. آیا عبدالقادرخان مسلمان خالص پاکستانی بوده یا مرتبط با آژانسهای جاسوسی آمریکا؟ آنها تمایلات رفاهگرایانه، دیدگاه انسانی و علاقه حاکمیت ایران به مردم منطقه را بهخوبی رصد کردهاند و از جانب ایران اطمینان دارند، اما با هیاهوی خود ایران را سرگرم چنین اموری کردهاند تا ایران از حفاظت داخلی سرزمینی، رشد فرهنگی جامعه و گسترش نفوذ معنوی در کشورهای مشابه، غافل شود.
معلوم نیست برخی فعالان سیاسی مدعی ارائه نظریه درباره ژئوپلیتیک ایران به کدام زاویه میاندیشند و معلوم میشود که اصولا با این کلمه ژست همهدانی به خود میگیرند زیرا ژئوپلیتیک بر قدرت سیاسی مرتبط با فضای جغرافیایی تکیه دارد. مثلا اگر کسی بخواهد درباره ژئوپلیتیک در سیاستهای ایران نظر دهد، باید توانمندی دو هزار کیلومتر ساحل آبی، ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با 15 دولت همسایه، توانمندی در ایجاد مسیرهای حملونقل بین کشورها، امکان ایجاد مرکز هواپیمایی بینالمللی در ایران و سایر امور مشابه را ذکر کند و اینها چه ربطی به توجیه سلاح هستهای دارد؟
23302
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904539